Tiskové zprávy

TISKOVÉ PROHLÁŠENÍ - K ČLÁNKU Z LIDOVÝCH NOVIN ZE DNE 21.7.2015 "Dlouhé prsty ministra Chovance"

21. červenec 2015

Otázky předložené řediteli Generální inspekce bezpečnostních sborů:

1. Proč jednal pan Bílek o výměně na pozici náměstka ředitele GIBS s ministrem vnitra Milanem Chovancem, ačkoli je podle zákona o GIBS jeho nadřízeným premiér?

(například pasáž BÍLEK: Na mě naběhli, jak si mě zavolal ten Chovanec, tak to bylo docela úsilí. Já sem trval na dvou věcech. Za prvé, že to nechci od nějakého Chovance, ale chci to slyšet od premiéra. Za druhý, že chci, abys zůstal ve vedení inspekce. Takže v podstatě tohleto je už v podstatě čtvrtá varianta. Ve středu jsem byl u premiéra ve sněmovně a v sobotu v Poděbradech.)

2. Čím byla možnost výběru adepta na tuto pozici omezená?

(BÍLEK: Předpokládám, že toho člověka - a připouštím, že ta možnost výběru tam je sice omezená, ale je tam – takže to alespoň nebude takovej debil, kterej, když by to tady vzal, tak by to tady celý rozkopal.)

3. Proč zmiňuje pan Bílek, že toto místo je vymyšleno pro pana Murína?

4. Odkud čerpal pan Bílek informaci, že celou bezpečnostní komunitu řídí ministr vnitra Chovanec?

5. Proč přesvědčoval pana Brunclíka, aby GIBS neopouštěl?

6. Proč chtěl, aby se vydával odchod pana Brunclíka z pozice náměstka generálního ředitele GIBS za jeho vlastní rozhodnutí?

7. Co loni v květnu v Poděbradech předal na osobním setkání premiér Bohuslav Sobotka panu řediteli Bílkovi?

 

Odpovědi ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů:

K Vámi dotazované organizační změně došlo na základě vyhodnocení efektivity plnění úkolů Generální inspekce bezpečnostních sborů, zejména v oblasti trestního řízení, kdy bylo potřeba posílit tuto oblast osobou, která bude odborně fundovaná pro koordinaci činnosti policejních orgánů. Tato snaha byla vedena zejména zájmem na zkvalitnění trestního řízení, za což byla v minulosti GIBS opakovaně kritizována.

Tato záležitost byla mnohokrát konzultována s tehdejším prvním náměstkem ředitele GIBS.

Pokud se odvoláváte na nějaké nahrávky údajných rozhovorů, tak z předestřeného obsahu vyplývá jednoznačná pochybnost o jejich autentičnosti, a k takto účelově vytvořenému kompromitujícímu materiálu, který Vám byl předložen se zjevným spekulativním úmyslem, se ani nelze vyjádřit. V té souvislosti nezbývá, než Vás důrazně upozornit, a to především s ohledem na konkrétně Vámi dříve záměrně uveřejněné nepravdivé informace ve vztahu ke GIBS (článek z října 2014 o tvrzeném zrušení pracoviště GIBS v Olomouci), že dojde-li k jejich zveřejnění, tak bude využito všech právních prostředků k ochraně práv jak GIBS, tak fyzických osob takovým jednáním dotčených. Z kontextu Vašeho dotazu je patrné, že se jako novinář stáváte prostředkem, který má sloužit k realizaci nenaplněných ambicí a pocitů ukřivděnosti konkrétního „zdroje“, kterého lze snadno identifikovat, a zároveň snadno ovlivnitelným nástrojem dlouhodobě účelově vedené dehonestační kampaně proti vedení GIBS. Je třeba též vyslovit podiv nad tím, že tyto informace jsou účelově zveřejňovány až po více než jednom roce od realizace zásadních organizačních změn v Generální inspekci bezpečnostních sborů, které byly všeobecně vnímány pozitivně.

K historii organizačních změn u GIBS, která Vás zajímá, je zapotřebí zmínit, že ředitel GIBS byl a bude vždy v kontaktu s příslušným ministrem vnitra, neboť nezbytnost poměrně úzké spolupráce, vyplývá zejména z povinností stanovených zákonem č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, kdy ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Ministr vnitra též činnost GIBS v minulosti několikrát kritizoval, což bylo i zveřejněno v médiích.

V době zřizování GIBS jako samostatného bezpečnostního sboru bylo zapotřebí zachovat kontinuitu s Inspekcí PČR, která byla organizační součástí MV, řadu úkolů po ní ale převzala, zejména ve stěžejní oblasti trestního řízení. Pro zajištění této návaznosti bylo zřízeno služební místo prvního náměstka ředitele jako statutárního zástupce, který jednak nesl odpovědnost za plnění úkolů v trestním řízení a současně plně zastupoval ředitele inspekce v zájmu kontinuálního zachování činnosti k zajištění organizačních a ekonomických náležitostí, provozu a užívání informačních a komunikačních technologií, analytiky apod. Tento proces bylo možno počátkem roku 2014 pokládat za završený. Proto byla navržena změna organizační struktury, v rámci které bylo stávající místo prvního náměstka ředitele zrušeno. Současně bylo zřízeno služební místo náměstka ředitele pro trestní řízení, které bylo charakterizováno oborem vzdělání dle § 19 odst. 3 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů. Hlavním cílem změny bylo zajištění jednotné aplikační praxe v činnosti policejních orgánů GIBS a oproštění od nesouvisejících činností GIBS. Zastupitelnost ředitele bylo navrženo dále řešit na základě vyhodnocení aktuální situace symetricky mezi oběma náměstky ředitele.

K zajištění souvisejících činností bylo navrženo zřídit dva odbory v přímé působnosti ředitele GIBS. Stávající oddělení kanceláře ředitele bylo transformováno do Odboru kanceláře ředitele s vnitřním členěním na Oddělení organizační, Oddělení personální a Oddělení operační. Nově zřízený Odbor vnitřních záležitostí zastřešil stávající Oddělení vnitřní kontroly a Oddělení metodiky a prevence dosud stojícími samostatně v přímé působnosti ředitele a Oddělení informační analytiky, do té doby řízené prvním náměstkem ředitele. Vzhledem k tomu, že toto oddělení se zabývalo evidenční činností na úseku podání osob, oblastí souhrnného vykazování protiprávní a kriminální činnosti subjektů a analýzou kriminálních případů, bylo navrženo jej zařadit do nové organizační součásti v přímé působnosti ředitele GIBS. Odbor vnitřních záležitostí zastřešil činnosti, které zahrnovaly vstupní místo pro podání a podněty fyzických a právnických osob do GIBS, vyhodnocování a zpracování informací a výstup informací o protiprávní činnosti a metodických doporučení směrem k ostatním bezpečnostním sborům.

Změna organizační struktury byla schválena s účinností k 1. červnu 2014. Následovala změna systemizace služebních a pracovních míst u GIBS a vzhledem k požadavku oboru vzdělání na služební místo náměstka pro trestní řízení byly činěny kroky k obsazení tohoto místa. Vzhledem k tomu, že nikdo ze stávajících pracovníků GIBS, kteří splňovali kritéria na nově zřízené služební místo, zájem neprojevil, byl ředitelem GIBS vybrán nejvhodnější uchazeč v souladu s § 24 zákona č. 361/2003 Sb., který byl na služební místo ustanoven ke dni 13. 6. 2014. Hledání vhodné osoby proběhlo osobní znalostí v bezpečnostních sborech a vedenými konzultacemi včetně projevu zájmu o ustanovení na toto služební místo a bylo výhradně v kompetenci ředitele GIBS.

Bývalému prvnímu náměstkovi ředitele, vzhledem k nesplnění podmínky dle § 19 odst. 3 zákona č. 361/2003 Sb. bylo nabídnuto služební místo vedoucího Odboru vnitřních záležitostí, protože zde existoval zájem o využití jeho dosavadních znalostí a zkušeností pro další činnost Generální inspekce bezpečnostních sborů a byla tedy vyvinuta velká snaha, aby ve služebním poměru u GIBS zůstal, což neakceptoval.

Postavení ředitele GIBS je dáno dikcí § 1 odst. 2 zákona č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů: „V čele inspekce stojí ředitel inspekce, kterého jmenuje a odvolávána návrh vlády a po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti předseda vlády, jemuž je ředitel z výkonu své funkce odpovědný.“ Předseda vlády je též nadřízeným služebním funkcionářem ředitele GIBS ve vymezených oblastech – viz ustanovení § 2 odst. 2 zákona č. 361/2003 Sb. „ve věcech služebního poměru ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů jedná a rozhoduje předseda vlády“, § 4 odst. 4 „Návrh systemizace na příslušný kalendářní rok předkládá v předcházejícím roce ke schválení vládě nadřízený ředitele bezpečnostního sboru“ a odst. 5 „Návrh organizační struktury bezpečnostního sboru připravuje ředitel bezpečnostního sboru a schvaluje jej podle vládou schválené systemizace nadřízený ředitele bezpečnostního sboru“. Ostatní oblasti činnosti GIBS, mimo plnění úkolů v trestním řízení, jsou výhradní kompetencí ředitele GIBS v souladu s vývojem bezpečnostní situace a strategií vlády ČR.

kontakty

  • Telefon - 974 839 734
  • E-mail - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 
  • Datová schránka - ID: v7m7926

Informační servis

Pražský kriminalista a kriminalistka z Českých Budějovic měli neoprávněně lustrovat pro bývalého kolegu

10. duben 2024

Příslušník policie měl obchodovat s anaboliky

1. březen 2024

Loupež na Karlovarsku

8. prosinec 2023

Policista měl obchodovat s udělováním zbrojních průkazů

23. listopad 2023

© 2021 Generální inspekce bezpečnostních sborů, všechna práva vyhrazena  |  Cookies  |  Prohlášení o přístupnosti  |  English

RSS feed